Verslag december 2017 tot en met juli 2018 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu Verslag december 2017 tot en met juli 2018 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu

Verslag december 2017 tot en met juli 2018

Door: Fred Schoonheim

Blijf op de hoogte en volg Fred

06 Augustus 2018 | Curaçao, Willemstad

Beste lezers, het is al weer ruim een half jaar geleden dat ik mijn laatste verslag schreef. Wat gaat de tijd toch snel! In deze periode ben ik drie maal voor een korte tijd in Nederland geweest, met name voor familiebezoek en bezoek aan mijn ouders. Mijn moeder (89) werd in het voorjaar met een gebroken heup in het ziekenhuis opgenomen nadat zij met mijn vader was gevallen in huis. In juni is mijn vader 90 geworden, beiden zijn zeer fragiel en hebben naast thuiszorg ook steeds meer mantelzorg nodig. Ik kom dan ook binnen afzienbare tijd weer naar Nederland omdat dit voor Anneke ook zwaar wordt; inmiddels ben ik bezig met de overdracht van mijn werkzaamheden aan Gert Hemstede, die mijn taken gaat overnemen. Mijn bezoek in juni viel samen met de reunie van mijn klas van de Archiefschool, studiejaar 1973-1974(!) In de loop van de jaren zijn ons de nodige klasgenoten ontvallen, zodat we nu samen met Marian de Haan, Will Kok, Sierk Plantinga, Kees Schabbing, Dick Kaajan en mijn persoontje in Leiden een heel gezellige middag hebben beleefd. We hebben afgesproken dit nu jaarlijks te doen en niet meer om de 5 jaar.

In februari hebben we ons appartement op Curaao te koop gezet met het idee dat we in het najaar zouden gaan kijken naar een iets ruimere woning met gastenverblijf. Niet wetende dat het binnen een week verkocht was en dat ik per 1 juni al nieuwe huisvesting geregeld moest hebben.....De afgelopen maanden ben ik dan ook drie maal verhuisd.....Vandaar dus ook even geen tijd voor een nieuwsbericht. Maar ik heb wel veel hulp hierbij van vrienden en kennissen hier op Korsou. Het afgelopen half jaar is Anneke ook ongeveer twee maanden hier geweest. In februari zijn we samen een paar dagen naar Bonaire geweest en hebben daar onder andere het karnaval meegevierd. Ook is het altijd weer een belevenis om met DiviDivi Air in een 8-persoons vliegtuig te zitten.....(DIviDivi vliegt op Bonaire). In juni zijn we voor de eerste maal in ons leven op Cruise gegaan! Wekelijks vaart de Monarch met circa 4000 personen de route Curacao-Bonaire-Aruba- Panama-Cargagena-Curacao. Dus een unieke kans vanuit Curacao eens de naburige eilanden en twee andere landen vanaf zee te bekijken. Het was zeker een bijzondere ervaring en belevenis, vooral omdat we ook uitgenodigd werden bij een trouwerij op het schip, waarbij de kapitein de formaliteiten verrichtte. Echter de een na laatste dag werd ik behoorlijk ziek, evenals (wat ik later hoorde) nog meer passagiers. De arts op het schip stelde dat het de Mexicaanse griep was en dat ik in quarantaine moest.... dat was schrikken... Na aankomst in Curacao een weekje uitzieken, pas na 4 weken was mijn nare hoest weg. Juli was de maand van de 'sail Curacao', waarbij een zevental tallships uit Noord- en Zuid-Amerika maar ook Portugal, de haven van Curacao tot een groot feest maakte. Ook onze Koninklijke Marine was present met haar ondersteuningsschip Friesland en gaf demonstraties.
Eind juli ben ik enkele dagen naar Paramaribo geweest. Op persoonlijke uitnodiging woonde ik op het Nationaal Archief aldaar een evaluatiebijeenkomst bij voor archiefmedewerkers met als thema 'selectie'. Een onderwerp waar ik op Curacao ook mee bezig ben. Paramaribo was voor mij qua geschiedenis heel interessant: er zijn veel verbanden met Nederland maar ook met Curacao. Diverse tentoonstellingen worden ingeluid met de stemmen van oa Noraly Beyer en Jurgen Rayman. Een niet geheel ongevaarlijke fietstocht naar enkele plantages aan de overzijde van de rivier was ook heel interessant maar het meest indrukwekkend vond ik toch om te staan op de plek in fort Zeelandia van de decembermoorden.... Welnu, dit was het voor dit moment, ik zal nog meer foto's gaan toevoegen. Ayo!

  • 06 Augustus 2018 - 19:18

    Sylvia:

    Wat een belevenissen weer Fred. Fijn weer op de hoogte te zijn en hopelijk tot snel

  • 07 Augustus 2018 - 08:06

    Marielle:

    Goed om weer een bericht van je te lezen, Fred! En een mooi artikel in het Archievenblad heb ik ook al voorbij zien komen.
    Succes en groeten aan Anneke!

  • 07 Augustus 2018 - 09:29

    Evelien:

    Lieve Fred, wat een avonturen! Erg leuk om op deze manier een beetje mee te kunnen genieten. En huiveren ... Mexicaanse Griep, help! We zien en spreken elkaar weer als je in Nederland bent. Tot dan. Liefs van ons vieren.

  • 22 Augustus 2018 - 06:37

    Esther:

    Wat een avontuur, Fred! Geen dag hetzelfde... en toch met een vrolijke noot naar de toekomst. Heel veel succes met de huisvesting. Groeten Esther

  • 25 Augustus 2018 - 07:40

    Anneroos:

    Lieve neef, wat leuk dat jullie nog omringende eilanden hebben kunnen zien. Heb nog een fijne tijd en tot ziens in het Hollandse.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Sinds 15 mei 2017 werkzaam als directeur projectorganisatie selectie bestuursarchieven Curacao 1938-2010 (onderdeel Ministerie van Bestuur, Planning en Dienstverlening / Nationaal Archief Curacao). Sinds kort ingezetene van Korsou.

Actief sinds 18 Juni 2017
Verslag gelezen: 945
Totaal aantal bezoekers 11160

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 15 Mei 2019

Vertrek naar Curacao

Landen bezocht: