De eerste maand op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu De eerste maand op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu

De eerste maand op Curacao

Blijf op de hoogte en volg Fred

18 Juni 2017 | Curaçao, Willemstad

Op 15 mei begon ik in mijn nieuwe functie van directeur van de projectorganisatie selectie bestuursarchieven Curacao 1938-2010. De eerste weken stonden in het teken van veel regeln en kennismaken, maken planning en afspraken. In de eerste plaats moest mijn verblijfsvergunning worden geregeld. Een aantal weken daarvoor had ik vanuit Nederland digitaal een aanvraag gedaan. Er was een foutje ingeslopen en daarom moest een bezwaarschrift op de vergunning worden ingediend. Als dat foutje er in zou blijven staan, kon ik mij niet inschrijven in het bevolkingsregister. Mw. Godfried is met mij zo spoedig mogelijk na aankomst naar de toelatingsorganisatie gegaan om dit recht te zetten. Vervolgens kon ik mij inschrijven in het bevolkingsregister ' Kranshi'. Omdat men daar nog aanvullende documenten moest hebben zoals een originele trouwakte, moest meerdere malen de gang naar Kranshi worden gemaakt. Met het inschrijvingsbewijs kon bij een ander loket een foto worden gemaakt en kon ik mijn ID-kaart krijgen. Vanaf dat moment was ik ingezetene vav Curacao ofwel Yu di Korsou. Met deze legitimatie en inschrijving was ook aanmelding bij de Sociale Verzekeringsbank SVB mogelijk. Vanaf het moment van inschrijving ben je namelijk verplicht verzekerd voor deze basis-ziektekostenverzekering. Zodra je uit Nederland bent uitgeschreven ben je niet meer verzekerd in Nederland. Met deze administratieve gang was mijn ' emigratie' voltooid!

  • 20 Juni 2017 - 09:41

    Wim Schoonheim:

    Hoi Fred,

    Goed van je te horen en leuk om te lezen wat je meemaakt. Veel succes met de opstart daar? Groetjes van Pang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Sinds 15 mei 2017 werkzaam als directeur projectorganisatie selectie bestuursarchieven Curacao 1938-2010 (onderdeel Ministerie van Bestuur, Planning en Dienstverlening / Nationaal Archief Curacao). Sinds kort ingezetene van Korsou.

Actief sinds 18 Juni 2017
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 11191

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 15 Mei 2019

Vertrek naar Curacao

Landen bezocht: