Laatste verslag - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu Laatste verslag - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu

Laatste verslag

Door: Fred Schoonheim

Blijf op de hoogte en volg Fred

30 September 2018 | Curaçao, Willemstad

Dit is mijn laatste verslag en gaat over de periode augustus tot half september, de laatste hele maand op Korsou en mijn vertrek naar Nederland. Op mijn werk was het belangrijkste het afronden van 'mijn'archief, het Gouvernementsarchief uit de periode 1938 tot 1951 met een concept-inventaris en het overdragen van mijn werk aan diverse medewerkers die mijn werk zullen voortzetten. Ik denk hierbij aan Sheila die het archief gaat omnummeren en controleren en Gert die de verdere opleiding van de stagiairs op het onderdeel selectie en inventarisatie verder zal verzorgen. Wat dat betreft kan ik dit met een gerust gevoel aan hen overlaten. Ook mijn medewerker Raymond zal een steeds grotere verantwoordelijkheid gaan dragen. Behalve de hectiek van het afronden en overdragen moet je natuurlijk de ontspannende activiteiten n iet vergeten. In augustus ben ik dan ook nog enkele dagen naar St. Maarten en St. Eustatius geweest. In het kader van hetGouvernementsarchief had ik een afspraak op St. Eustatius om te kijken wat er op 'Statia'aan archief te vinden is uit de periode 1938 tot 1951. Helaas is door orkaangeweld vrijwel niets meer voor 1988 over, dit betekent dat voorzichtig met de stukken op Curacao omgegaan moet worden. Behalve door de medewerkers documentaire informatievoorziening werd ik ook hartelijk ontvangen door de bestuurssecetaris. St. Eustatius heeft een roemrijke historie waarvan gebouwen uit vorige eeuwen en een museum hieraan herinneren. Op mijn scooter tufte ik het eiland rond, ik voelde mij een soort Holleeder.... Vrij onbekend is het tropisch oerwoud in de krater The Quill (verbastering van 'Kuil'). Met de lokale gids Charlie heb ik deze krater van 600 meter beklommen. Ook een hoogtepunt was het plotseling oog in oog komen met een twee meter grote stinggray (pijlstaartrog). Dit was mij op Curacao in al die jaren niet overkomen! Geweldig!
Omdat je niet rechtstreeks naar Statia kan vliegen maar via St. Maarten, ben ik daar ook nog een dag geweest. Alhoewel hard wordt egwerkt aan de wederopbouw na de verwoestende orgaan een jaar geleden, is nog steeds veel niet hersteld. De toeristenstroom komt desondanks weer langzaam op gang.
Het weekend van 1-2 september stond op Curacao in het teken van het North Sea Jazz festival. Dit is allang geen zuiver jazzfestival meer maar grote namen als Sting, Christina Aguilera en Grace Jones maakten dit jaar haar opwachting. Vooral Grace Jones, inmiddels over de 70, had een geweldige show. Ik stond vrijwel vooraan dus kon volop hiervan genieten. September stond verder in het teken van het gedag zeggen van onze vele lieve vrienden op het eiland. Ik had gekozen om met iedereen apart in een voor hen favoriet restaurant te eten en niet een 'afscheidsBBQ' te organiseren. Dus vrijwel elke avond een etentje, onder andere bij Plein Wilhelmina, Don Diego, voormalig De Tropen aan de Handelskade (nu Docs Bar & Kitchen)
Op 6 september was voor mij op het Nationaal Archief een afscheidsbrunch georganiseerd, zeker een heel leuk initiatief.
Op 1 oktober begin ik in Nederland met een nieuwe uitdaging als Senior Informatiespecialist bij het bedrijf DocFactory!

• 01 Oktober 2018 - 05:42

Thera:

Leuk om te lezen hoe je deze bijzondere ervaring af hebt kunnen sluiten Fred!
    Ik wens je heel veel geluk met je nieuwe functie, lekker weer thuis bij je lieve Anneke en Jochem!! Groetjes!!