half augustus tot medio oktober - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu half augustus tot medio oktober - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu

half augustus tot medio oktober

Blijf op de hoogte en volg Fred

23 Oktober 2017 | Curaçao, Willemstad

De afgelopen twee maanden zijn erg druk geweest, vandaar geen verslag. Maar nu toch tijd gevonden.
Op 14 augustus begon mijn periode als docent aan de ICUC. In die periode heb ik ook 40 uur per week gewerkt in plaats van 36 omdat ik gemiddeld 4 uur voor de ICUC werkte. De circa 26 studenten zijn afkomstig van diverse ministeries , uiteenlopend van douane, gevangenis, bestuur en dienstverlening (bevolkingsregister), beleids-
of stafmedewerker (oa hulpverlening St. Maarten), medewerker document management etc. dus heel gevarieerd. De rode draad door mijn lessen was het waarderen van documenten (op- en vaststellen selectielijsten), selectie op bewaren en vernietigen, inclusief praktijkoefeningen, daadwerkelijke vernietiging of verwijdering. Dus een soort drietrapsraket zal ik maar zeggen. Op 18 september was het schriftelijk examen met 10 vaste- en keuzevragen en 3 praktijkvragen. Op 19 september de hele dag nakijken en op 12 oktober een middag waarbij uitleg gegeven kon worden aan de examenvragen. Gelukkig had iedereen, op enkelen na, een voldoende dus dit betekende voor mij dat de lessen voor de meesten een goede voorbereiding waren geweest. Daar tussendoor liepen de vakken 'Institutioneel onderzoek', waarbij ik de voorbereiding in overleg met hoofddocent prof. Cijntje heb gedaan en het maken van een archiefbewerkingsplan, waarbij de studenten in 6 groepen de gelegenheid kregen een dagdeel het zo genaamde 'archieftechnisch onderzoek' te doen. De afgelopen week moesten de plannen bij mij binnen zijn ter beoordeling. Morgen (23 oktober) begint de stageperiode die loopt tot de kerstvakantie. Dit betekent dat aan de hand van de bewerkingsplannen iedere groep een gedeelte van een archief moet bewerken (beoordelen op te bewaren of te vernietigen en beschrijven). Eind december volgt daarover een examen in de vorm van een individuele en een groepspresentatie. Gelukkig krijg ik hierbij assistentie van Gert Hemstede, die per 1 oktober mijn team is komen versterken. Gert is met ziijn vrouw op Curacao komen wonen voor 2 jaar en woont op hetzelfde resort (ca. 100 wooneenheden) als ik.

Op 16 augustus was er een middagpauzedienst in 'mijn Fortkerk' met de Gouverneur en de ministers. Het was een redelijk klein gezelschap, waarbij ik als ambtenaar aanwezig kon zijn, en leuk om hen bij deze gelegenheid te ontmoeten. De 'overweging van 'mijn' predikant ds van Bruggen ging over de onderwijssituatie op het eiland en de verantwoordelijkheid hiervoor van de regering vanuit een bijbels perspectief. Actueel gezien het snijden op het onderwijsbudget in verband met de lening aan Insel Air die niet meer terugbetaald kan worden.....
In augustus bleek mijn kat (ca 12 jaar oud) een tumor achter zijn oog te hebben. Na toch wel een lijdensweg met diverse bezoeken aan de dierenarts, enkele oplevingen, moest ik op 9 oktober om 17.15 uur het beestje laten inslapen. Ik mis zijn aanwezigheid wel (smorgens lag hij op de porch en na terugkomst van mijn werk ook om te eten) en de laatste nachten wilde de het beestje niet meer naar buiten en week niet van mijn zijde...). Ook overleed onlangs mijn dierbare nicht Letty. Eind augustus had ik eigenlijk al afscheid van haar genomen in het ziekenhuis te Utrecht maar haar overlijden kwam toch aan. Zoals gezegd was ik eind augustus-begin september een week in Nederland, waarbij we op 2 september bij kasteel Haarzuilens ons 40-jarig huwelijk met de familie hebben gevierd. Op 27 oktober komt mijn vrouw Anneke voor 3 weken naar Curacao en mijn zoon volgt van 5-26 november (mede in verband met zijn werk), ik hoop mijn volgende verslag dus rond 1 december de wereld in te sturen.
Gisteren heb ik samen met Gert een tocht gemaakt door het landgoed van het voormalige landhuis Rif St. Marie. Het vertrekpunt was de kerk van Willibrordus, zo'n 3 kwartier rijden van huis. Omdat we er om kwart voor 7 moesten zijn was het voor dag en dauw op. Om 7 uur vertrokken we in een klein groepje onder leiding van een gids van Curacao Footprints. Het was een enerverende tocht door de wilde 'mundi' waarbij we verse sporen van wilde varkens aantroffen, de restanten van het landhuis hebben bekeken, graven van hun bewoners, indigobakken vonden, langs zoutpannen en een binnenzee, en parkieten en warawara's (roofvogels) van dichtbij hebben gezien. Tot zover mijn belevenissen voor dit moment!

  • 23 Oktober 2017 - 10:46

    Peter Kelder:

    Weer bijzonder verhaal van al je belevenissen Fred!
    Mijn medeleven met het verlies van je kat en je nicht, sterkte.
    Fijn om te zien dat je ook een goed docent blijkt te zijn en zelfs raketdeskundige, zo ben je toch
    geweldig goed bezig voor een belangrijke zaak!
    Prachtig dat je echtgenote gauw over komt en je zoon, veel plezier samen!
    Bij ons in de provincie is alles OK! Ik ben bezig samen met een kerngroep
    een totaal vernieuwde kerstmarkt (echt mijn allerlaatste!) voor te bereiden
    en de nieuwjaarsbijeenkomst voor alle medewerkers.
    In september zijn we samen met mijn oudste zoon en zijn gezin (China weet je wel...) op vakantie geweest in Vietnam, was een geweldige familie-reunie, genoten van elkaar in een heel bijzonder land met veel groeipotentie.

    Zie uit naar je volgende nieuwsbrief, hartelijke groetjes en succes!

    Peter

  • 24 Oktober 2017 - 09:26

    Thera:

    Lieve Fred
    Leuk weer te lezen wat je allemaal meemaakt aan de andere kant van de oceaan.
    Fijn dat Anneke en Jochem lekker langskomen!!
    Geniet van en met elkaar.
    Liefs uit een koud en regenachtig Nederland

  • 27 Oktober 2017 - 18:11

    Anneroos:

    Dag neef, het zijn weer bijzondere belevenissen! Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag en een mooie tijd samen met je familie. Groet van anneroos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Sinds 15 mei 2017 werkzaam als directeur projectorganisatie selectie bestuursarchieven Curacao 1938-2010 (onderdeel Ministerie van Bestuur, Planning en Dienstverlening / Nationaal Archief Curacao). Sinds kort ingezetene van Korsou.

Actief sinds 18 Juni 2017
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 11153

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 15 Mei 2019

Vertrek naar Curacao

Landen bezocht: