De tweede helft van juni - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu De tweede helft van juni - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Fred Schoonheim - WaarBenJij.nu

De tweede helft van juni

Door: Fred Schoonheim

Blijf op de hoogte en volg Fred

02 Juli 2017 | Curaçao, Willemstad

De tweede helft van juni stond in het teken van zowel mijn verjaardag als bezoeken van (oud) collega's! Curacaonaars (is dit een goede term?) houden van feesten zoals karnaval, Koningsdag met vrijmarkt, Dag van de Vlag etc. Ook verjaardagen worden uitgebreid gevierd. Hierbij wil ik natuurlijk als Yu di Korsou niet achterblijven! In overleg met het Nationaal Archief heb ik dan ook een buffet aldaar geregeld op mijn verjaardag. Een verrassing was dat een feestcomite, bestaande uit Magda en Lilly, de zaal hadden versierd en het buffet prachtig hadden aangekleed. Hulde! Er werd ook gezongen en ik kreeg een boek over Curacao van de landsarchivaris, Max Scriwanek. Aan de hand van een fotopresentatie heb ik bij deze gelegenheid iets verteld over mijn ervaringen de eerste maand als ingezetene en ambtenaar op Curacao.

Kort daarna kreeg ik een mail van mijn oud-collega Milly Plaate, applicatiebeheerder bij Provincie Utrecht, dat zij op familiebezoek op Curacao was. Toevallig was ik via mijn werk al in contact gekomen met een familielid van haar, mw. T. Plaate, werkzaam bij het Hof van Justitie op Curacao. We hebben vervolgens een avond gezellig bijgepraat met een hapje en drankje in de bekende localiteit 'De Gouverneur'.

Of al die aandacht nog niet voldoende was kreeg ik ook een mail van Annemiek Roessen, directeur van Recreatie Midden Nederland (gevestigd in het provinciehuis Utrecht; van deze organisatie was ik ook de archivaris/toezichthouder). Haar man moest een week voor werk op Curacao zijn, reden voor haar om Curacao een week te verkennen en bij mij op bezoek te komen. Ik heb na ontvangst op Hato hen, samen met nog twee collega's, een rondleiding door Punda gegeven, afgesloten door een kabritu-maaltijd bij restaurant Plein Wilhelmina (kabritu = geit, een lokale specialiteit). Annemiek heeft in die week ook een bezoek gebracht aan het Nationaal Archief, waar zij door de landsarchivaris (en mijzelf) een rondleiding heeft gekregen.

Verder werd ik uitgenodigd op de verjaardagsparty van Camila Zimmerman, gepensioneerd archiefinspecteur op Curacao. Met haar heb ik in 2010 een inspectieronde gedaan op de eilanden van de toenmalige Nederlandse Antillen (van Bonaire tot en met Saba). Sindsdien hebben wij contact gehouden.

Tenlotte kreeg ik ook een uitnodiging van een vriend voor een zo genaamd 'spantenbier'. Dit is een feestje met drank en hapjes ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste punt van een gebouw, in dit geval een woning. Dit was op 30 juni.

Kortom een feestelijke maand! En nu de komende maand ook weer flink aan het werk natuurlijk! Op het programma staan het maken van nadere afspraken op managementniveau over de verdere inrichting van de werklocatie van, en het overdragen van verantwoordelijkheden aan mijn organisatie, wervingsprocedures van medewerkers en het maken van de uitgestelde afspraken over mijn aanstaande docentschap bij de Inter-Continental University of the Caribbean etc. Hierover een volgende keer hopelijk meer.

  • 02 Juli 2017 - 09:34

    Wim En Pang:

    Hoi Fred, Bedankt voor de update. Gezellig al die party's. :) Groetjes van ons!

  • 02 Juli 2017 - 09:58

    Anneke:

    Hai dushi, Leuke foto's van je party. Fijn dat je weer een update hebt gestuurd. We kijken al weer uit naar de volgende. Zoen Anneke

  • 02 Juli 2017 - 11:07

    Juus:

    Hoi Fred. Bedankt voor je leuke verslag en foto's. En nu maar eens aan het werk! Haha

  • 02 Juli 2017 - 14:15

    Jochem:

    Leuk om je verhalen te lezen Fred!
    Liefs Jochem

  • 02 Juli 2017 - 17:47

    Jacko:

    Hei Fred, leuk om te lezen dat er naast werken

  • 03 Juli 2017 - 09:11

    Ingrid Van Dijk:

    Hi Fred, wat om te lezen wat je allemaal beleeft daar op Curaçao. Kijk nu al uit naar je volgende verhaal! groetjes, Ingrid van Dijk

  • 03 Juli 2017 - 13:42

    Anneroos:

    Dag neef, zo te zien vermaak je je prima daar in de verre tropen! Leuk verslag. Groetjes van anneroos

  • 07 Juli 2017 - 09:54

    Evelien:

    Lieve Fred, wat leuk te lezen allemaal! Nog van harte trouwens. Een goed verjaardagsfeest gehad zo te lezen. Wij verkeren momenteel ook in 'de tropen'. Met veel regen vannacht en hoge temperaturen is het klam en vochtig. Groetjes van ons vieren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Sinds 15 mei 2017 werkzaam als directeur projectorganisatie selectie bestuursarchieven Curacao 1938-2010 (onderdeel Ministerie van Bestuur, Planning en Dienstverlening / Nationaal Archief Curacao). Sinds kort ingezetene van Korsou.

Actief sinds 18 Juni 2017
Verslag gelezen: 813
Totaal aantal bezoekers 11129

Voorgaande reizen:

11 Mei 2017 - 15 Mei 2019

Vertrek naar Curacao

Landen bezocht: